استیو کیس کیست ؟ | کارآفرینی سوار بر امواج تکنولوژی
زندگی استیو کیس
1958 تولد
1979 فارغالتحصیلی از دانشکدة ویلیامز و پیوستن به شرکت پراکتر و گمبل
1983 فعالیت در شرکت کنترل ویدئو
1989 تغییر نام شرکت رایانههای کوانتوم به آمریکن آنلاین
1991 تصدی سمت مدیر عاملی آمریکن آنلاین
1992 ورود شرکت آمریکن آنلاین به بازار بورس
1996 تعداد 6/4 میلیون مشترک
1998 اکتساب شرکت کامپیوسرو
2000 اعلام ادغام با شرکت تایم وارنر
2001 افزایش تعداد مشترکان آمریکن آنلاین به 30 میلیون نفر
در سال ۲۰۰۵، او یک شرکت سرمایه گذاری به نام “Revolution LLC” به همراه دون دیویس تاسیس کرد. پس از شکست اتحاد “Time Warner” و “AOL”، آنها مسیر خود را از یکدیگر جدا کردند و استیو کیس بیشتر روی شرکت سرمایه گذاری خود تمرکز کرد.
استیو کیس بعداً در شرکت هایی مانند “Hello Wallet” ، “Revolution Money” ، “Zipcar” ، AddThis”” و “Living Social” سرمایه گذاری کرد. این بنگاه ها آنقدر محبوبیت کسب کردند که سرانجام توسط سایر شرکت های بزرگتر خریداری شدند. در حالی که “Zipcar” توسط “گروه بودجه آویس” خریداری شده بود، “Revolution Money” توسط “American Express” خریداری شد و “HelloWallet” توسط شرکت “MorningStar” خریداری شد.
استیو کیس در سال ۲۰۱۲ با سرمایه گذاران دون دیویس و تدلئونسیس همکاری کرده و ۴۵۰ میلیون دلار برای راه اندازی صندوق “Revolution Growth” سرمایه گذاری کرد. این موسسه در شرکت هایی مانند “FedBid” ، “Resonate” ، “Bigcommerce” ،”Lolly Wolly Doodle” و Custom Ink سرمایه گذاری کرده است.
پیشینه و ظهور استیو کیس
استیو کیس متولد سال 1958 در شهر هونولولو در هاوایی است. او به جای اینکه برای رسیدن به ثروت، همانند دیگر میلیاردها به سراغ تحصیل در زمینة کامپیوتر یا مهندسی برود، به تحصیل در رشتة علوم سیاسی دانشگاه ویلیامز در ماساچوست پرداخت. کیس پس از پایان تحصیل، به کار در زمینة بازاریابی و فروش پرداخت و نخستین شغل خود را در شرکت پراکتر و گمبل تجربه کرد و سپس به شرکت پپسی پیوست. در آن زمان بود که اینترنت توجه کیس را به خود جلب کرد. او دربارة نخستین مرتبهای که به اینترنت وصل شد، میگوید: «فکر میکنم چیزی شبیه به رؤیا بود. فکر میکنم هنوز هم چیزی شبیه به رؤیا است. مشتریان، مرکز جهان من هستند. هر روز صبح که از خواب برمیخیزم به خودم میگویم چگونه میتوانیم آمریکن آنلاین را جالبتر، مفیدتر، شادتر و جامعتر سازیم و در نتیجه کاربران بیشتری را جذب نماییم؟ هنوز هم به یاد میآورم که 13 سال پیش وقتی برای نخستین مرتبه به شبکه وصل شدم، چقدر هیجانزده بودم.»
کیس در سال 1983 به شرکت کنترل ویدئو پیوست که یک شرکت کوچک تولید بازیهای رایانهای بود. روح کارآفرینی همواره در درون وجود کیس موج میزد. وقتی کوچک بود، آب لیموترش درخت خانه را فنجانی دو سنت میفروخت. چند سال بعد به همراه برادرش یک شرکت کوچک تحویل مرسولات پستی را تأسیس کرد. اگرچه این شرکت موفقیت زیادی به همراه نداشت اما کیس را به افراد معروفی همچون جیم کینسی و مارک سریف معرفی نمود. ترکیب آنها واقعاً ایدهآل بود. فنآوری در خون سریف بود. او در شرکت آرپانت (که پیشدرآمد اینترنت بود) کار کرده بود. کینسی نیز مرد پول و فعالیتهای مالی بود. کیس نیزدر کنار آنها میتوانست تخصص خود را درخصوص فروش و بازاریابی بکار گیرد.این سه در کنار هم شرکت کامپیوترهای کوانتوم را تأسیس کردند. این شرکت خدمات الکترونیک خویش را در اختیار کاربرانی قرار میداد که از کامپیوترهای کمودور استفاده میکردند. کامپیوترهای کمودور از میان رفتند اما شرکت کوانتوم پس از تغییر نام به آمریکن آنلاین، بیش از پیش قدرت گرفت.
لحظات مهم زندگی استیو کیس
کیس به خوبی میدانست که مشتریان چه میخواهند. اگرچه او هیچ پیشینهای در زمینة فنآوری نداشت اما توانست تجارب خوبی از فروش محصولات به مشتریان پیدا کند و روابطی دوستانه با آنان برقرار سازد. کیس در مصاحبهای که در سال 1998 انجام داده بود، گفته بود: «استراتژی ما همانند کریستال شفاف است. مشتریان خواهان فضایی برای یافتن کالاهای ارائه شده از طریق اینترنت و ملاقات با افرادی هستند که به آنها علاقه دارند. آنها میخواهند که کسی انجام دادن این کارها را برایشان ساده سازد.»
در سال 1992، آمریکن آنلاین وارد بازار بورس شد. در آن زمان این شرکت 150 هزار عضو داشت. تا سال 1996 و به کمک یک استراتژی بازاریابی نوآورانه که دربرگیرندة ارسال رایگان سیدیهای آمریکن آنلاین بود، تعداد مشترکان به 6/4 میلیون نفر افزایش یافت. جان براندت مدیر بازاریابی این شرکت، دیسکتهای شرکت را به گونهای به دیوار اتاق خود آویزان کرده بود که به صورت این جمله درآمده بود: «مقاومت بیهوده است.»
آمریکن آنلاین جدیترین رقبای خود یعنی کامپیوسرو پرودیگی را پشت سر گذاشت هر چند که هنوز شبکة مایکروسافت ، تهدیدی جدی برای آن محسوب میشود. البته این موفقیتها مشکلاتی را نیز به همراه میآورد. ارائه خدمات مناسب و رایگان باعث شده که تعداد کاربران الکترونیک به شدت افزایش یابد و این درحالی است که سیستم نمیتواند از عهدة این همه کاربر برآید.
کیس، باب پیتمن یکی از مؤسسان شرکت امتیوی را استخدام کرد تا به او در ادارة شرکت کمک کند. پیتمن یک مرد رسانهای بود که شرایط را به خوبی میفهمید. او همچنین به خوبی میدانست که چگونه از عهدة شرکتی به بزرگی آمریکن آنلاین برآید. پول درآوردن از طریق مشتریان کار سادهای نبود. هر قدر تعداد کاربران بیشتر میشدند، آمریکن آنلاین مجبور میشد برای بالا بردن کیفیت سیستم و همچنین خدمات زیربنایی، بیشتر هزینه کند. کیس و پیتمن برای غبله بر این مشکل یک الگوی کسب و کار تدوین نمودند که بر اساس آن، اطلاعات، پس از اخذ هزینه از مشتریان، در اختیار آنان قرار میگرفت. اگر آنها مخاطبان زیادی پیدا میکردند، تبلیغکنندگان زیادی نیز به آنها مراجعه میکردند. این استراتژی کاملاً موفقیتآمیز بود.
پیتمن به هزینهها حمله کرد و هزینة اکتساب هر مشتری را از 400 دلار به 100 دلار رساند. فروش حقوق انحصاری شرکت هم پول زیادی برای آنها به همراه داشت. مثلاً شرکت فلاورز 800- 1، حق انحصاری فروش گل از این شبکه را به ارزش 25 میلیون دلار خرید. شرکت آمازون 19 میلیون دلار پرداخت تا تنها فروشندة خارجی کتاب از طریق این سایت باشد. سود حاصل از قرارداد با شرکت بارنز و نوبل چشمگیرتر بود زیرا این شرکت مبلغ 40 میلیون دلار پرداخت تا تنها فروشندة داخلی کتاب از طریق این شبکه باشد.
کیس، فعالیت خود را در زمینة اکتسابها افزایش داد و ضمن خرید شرکت کامپیوسرو در سال 1998 (و افزوده شدن 5/2 مشترک جدید) در همان سال شرکت نتاسکیپ را به ارزش 2/4 میلیارد دلار خرید. در اوایل سال 2000 آمریکن آنلاین شوک دیگری را به بازار وارد کرد و دست به ادغامی 166 میلیارد دلاری با غول رسانهای جهان یعنی تایم وارنر زد.
امروزه، 80 درصد کاربران الکترونیک جهان، به نوعی به آمریکن آنلاین متصل میشوند. وقتی آنها
در آن فضا هستند میتوانند به فروشگاههای الکترونیکی سر بزنند که سالانه تا 10 میلیارد دلار فروش دارند. درآمد آمریکن آنلاین در سال 1999 بالغ بر5/4 میلیارد دلار بود و در سال 2000 به حدود 9/6 میلیارد دلار رسید. تا سپتامبر سال 2001، تعداد مشترکان آمریکن آنلاین در سراسر جهان به 30 میلیون نفر رسید.
نتیجهگیری
استیو کیس کسی نبود که در پارکینگ خانة خود مدارهای الکترونیکی بسازد و سپس امپراطوری این تکنولوژی را در جهان به دست بگیرد. وقتی او اینترنت را دید، متوجه شد که افراد زیادی به سراغ این فنآوری خواهند آمد. تا زمان ظهور اینترنت، تنها سرگرمی خانگی، روشن کردن تلویزیون و انتخاب یک کانال سرگرمی بود. اگر میتوانستید جدول برنامههای تلویزیون را بخوانید، باید کارهایتان را با آن تنظیم میکردید. اینترنت قواعد این بازی را عوض کرد. برای شروع، باید به یک رایانه دسترسی داشت و سپس از امکانات جانبی آن استفاده کرد. پیوستن به اینترنت، از تئوری به عمل تبدیل شد. کیس همة این فرآیند را همراه با سیدیهای آمریکن آنلاین تغییر داد. او استفاده از اینترنت را برای میلیونها نفر در سراسر جهان ساده ساخت. او شرکتی ساخت که آن قدر توانا بود که بزرگترین شرکت رسانهای جهان یعنی تایم وارنر را بخرد.
جفری ویلکینز/ ویلیام فان میستر
ویلکینز بهعنوان فردی که در صنعت فنآوری اطلاعات فعال است، شرکت کامپیوسرو را در سال 1969 تأسیس کرد تا توانمندیهای رایانهای خود را به دیگر شرکتها صادر نماید. این شرکت از سال 1978 خدمات خود را صرفاً در اختیار دارندگان رایانههای شخصی قرار داد و بعد مجدداً آن را تغییر داد و این بار خدمات الکترونیک خود را در اختیار کاربران اینترنت قرار داد. اولین خدمات آن، پست الکترونیک و چت کردن زنده بود. سرانجام در سال 1998، آمریکن آنلاین که رقیب کامپیوسرو محسوب میشد آن را خریداری کرد. در آن زمان، ویلکینز از شرکت متاتک که یک شرکت بینالمللی بود نیز بیرون آمده بود و خدمات کامل اطلاعاتی خود را در اختیار شرکتهای مختلف قرار میداد.
فان میستر، کارآفرینی بود که ارائه خدمات تلفن از طریق کامپیوترهای خانگی را ممکن ساخت و آن را سورس نامید. در سال 1980، شرکت ریدرز دایجست اسوسیشن آن را به ارزش 6 میلیون دلار خرید و در سال 1988 آن را به شرکت کامپیوسرو فروخت. فان میستر در سال 1981، شرکت کنترل ویدئو را نیز تأسیس کرده بود. بودجه این شرکت را افراد مختلفی تأمین میکردند که از بین آنها میتوان به دان کیس، برادر استیو کیس اشاره کرد. فان میستر در سال 1995 چشم از جهان فرو بست.